Wednesday, June 30, 2021

Tutorial Asas Data studio

Data Studio membolehkan kita memaparkan dan berkongsi data secara online. Ia tidak memerlukasn server kerana data boleh disimpan hanya dalam google sheet.

Tutorial ini adalah untuk membina dashboard atau report asas menggunakan datastudio


 

 Langkah 1:

Untuk membina laporan, pertama sekali mesti ada data yang hendak dibuat laporan. Data boleh daripada google sheet sama ada dari responses form atau tidak

Sediakan fail data google sheet seperti contoh di bawah. Saya namakan sebagai Kuiz



 Untuk NoKP, supaya 0 depan tu tak hilang, klik pada nama column (B), kemudian klik Format >>Number>>Plain Text

Namakan sheet tadi sebagai markah


 
Okay, sekarang data kita sudah siap.

Langkah 2

Buka datastudio https://datastudio.google.com/  kemudian pilih Blank Report 

Langkah 3

Jika belum pernah buka datastudio, ada questionnaire dan term, isilah..

Kemudian kita akan Add data to report. Klik Google Sheet (Kalau belum pernah buka, kena klik Authorize)

Pilih spreadsheet dan worksheet data. Kalau dalam tutorial ni, Kuiz>>markah

Kemudian klik Add

Report kita akan terpapar. Saya namakan Report Kuiz


Ubah Saiz report

Jika laporan kita tu hanya untuk paparan di skrin, mungkin tak perlu ubah. Tetapi jika kita hendak print, ubahlah size laporan kita,

Klik Page>>Current page settings


 Satu paparan Current page setting akan muncul di sebelah kanan. Klik Style>>Canvas Size. Pilih saiz yang sesuai sama ada potrait atau landscape



Susun Atur Laporan

Tarik dulu table yang pada canvas ke tengah.(Nota: Jika terdelete table, boleh insert semula dengan klik Insert>>Table) Untuk meletakkan teks dan image yang tidak berkaitan dengan data dalam google sheet, caranya sama seperti dalam word dan sebagainya. Klik ikon, dan letak di tempat yang sesuai. Jika hendak ubahsuai warna, size, alignment font, ubah di bahagian properties


Susun Atur Data

1. Klik pada table data, akan muncul panel bagi chart>table di sebelah kanan

dalam kotak merah di atas adalah senarai medan/data yang kita boleh letak pada dashboard/laporan kita

2. Lihat pada table, hanya 2 maklumat/field yang ada iaitu Nama dan Record count.Untuk tambah maklumat/field lain pada table, klik +Add dimension

3. Satu paparan senarai maklumat/field akan keluar. Klik pada maklumat/field yang dikehendaki. Table akan update dengan maklumat baru


 4. Jika field telah dimasukkan, tetapi ingin buang semula, lihat pada senarai dimension, klik "x" pada hujung nama field yang hendak dibuang. Boleh rearrange kedudukan field dalam senarai dengan klik dan drag ikut susunan yang dikehendaki

5. Saiz table dan column boleh diubah seperti table dalam ms word iaitu dengan klik dan tarik. Rajah di bawah adalah paparan table dengan field yang telah dipilih. Tetapi, ada Record Count di situ yang ada secara automatik dari awal. Untuk menghilangkannya, gerakkan cursor ke Record Count pada panel chart>table. Klik pada tanda X dihujungnya. Tak jumpa? scroll panel data.. tapi scroll bar kena klik pada STYLE dulu. Lihat video di bawah atau DISINI


6. Paparan akan menjadi seperti di bawah


7. Sekarang, katalah kita hendak letakkan nama kelas atas pada table tadi (Sebab 1 kelas je. untuk banyak kelas boleh guna dropdown list - Nota di bawah. KALAU BANYAK KELAS, CARA INI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN )

Klik pada table untuk keluarkan panel chart > Table. Klik dan tarik field kelas ke laporan seperti di bawah

Sekarang kita akan memformat field kelas yang kita tarik tadi. Pastikan kotak kelas tadi dalam keadaan aktif bertanda, kemudian click Style>> untick Show header, untick Row number dan untick pagination. Kemudian boleh resize kotak mengikut kesesuaian. Boleh ubah font, size pada STYLE tadi


8. Hasilnya adalah seperti di bawah

Untuk lihat hasil laporan tadi, klik View pada toolbar atas sebelah kanan

Jika hendak menyusun data mengikut abjad, pada panel data, pilih Sort sama ada ascending atau decending  Panel data tiada scroll bar, kena tekan scroll bar pada STYLE. Lihat video


Laporan siap seperti di bawah



Jika hendak share atau download, klik butang share dan pilih.


Penggunaan Drop down list

Drop down list adalah seperti filter. Boleh lebih daripada 1 dropdown pada 1 laporan/dashboard. Contohnya dropdown kelas, gred. Jika kita pilih kelas 1A, gred B, maka hanya senarai dari kelas 1A dan yang mempunyai gred B sahaja yang akan terpapar

 Langkah 1:

Dalam data google sheet tadi, tambah data. Di bawah adalah contoh yang saya tambah dalam senarai asal


 Kemudian klik 3 dots kat toolbar sebelah kanan atas, pilih Refresh data


 Nota: Jika banyak kelas, tidak boleh lagi buat label kelas macam tutorial di atas. Delete label kelas tadi



Klik Insert>>Drop-down list. Kemudian letak drop down list tadi pada tempat yang dikehendaki

Control field akan dipilih secara automatik. Jika hendak tukar control field, klik pada field di bahagian control field pada panel dan pilih field yang diingini


 Jika hendak tambah lagi drop down list yang lain, ulangi langkah yang sama. Dah siap klik View

Paparan di bawah menunjukkan data yang dipilih daripada kelas 1B, Gred A sahaja

Untuk ubah susunan contoh susunan Markah di atas dari tinggi ke rendah, kalau nak ubah klik sahaja pada tajuk column "Markah". Atau kalau hendak ikut susunan abjad nama, klik pada tajuk column Nama

 

Penggunaan input box untuk carian -- baca DI SINI

Selamat mencuba dan semoga berjaya!

0 comments:

Post a Comment