Sunday, December 1, 2019

Excel - Menyembunyikan column dan row yang tidak digunakan

Tutorial ini menunjukkan langkah - langkah untuk menyembunyikan column dan row yang tidak digunakan dalam excel.Contoh:

Sebelum:
Selepas:

Langkah - langkah:
1. Klik pada nombor pada row terawal yang hendak disembunyi.
2. Tekan butang shift, ctrl dan down arrow secara serentak. Ini akan menyebabkan row akan di 'select' sehingga ke bawah. Kemudian klik kanan mouse dan pilih 'Hide'
3. Sekarang anda telah berjaya sembunyikan row. Seterusnya kita akan sembunyikan column
4. Klik column terawal yang hendak disembunyi. Dalam contoh di atas, column yang terawal ialah 'M'. Klik pada huruf tersebut. Seterusnya tekan butang shift, ctrl dan right arrow serentak. Kemudian klik kanan mouse dan klik Hide
5. Hasilnya adalah seperti di bawah


0 comments:

Post a Comment